Tips om als zzp’er te boekhouden zonder boekhouder

Gepubliceerd op 03-01-2021

Je bent net gestart als zzp’er, trotste eigenaar van een KVK-nummer. Je zakelijke rekening is geopend klaar om te starten. Maar je moet ook nog voldoen aan alle eisen van de Belastingdienst als het gaat om administratie en boekhouding.

Veel zzp’ers starten zelf met boekhouding, bijvoorbeeld in Excel. Dit kan al snel lastig blijken. Veel aspecten van boekhouding komen in Excel niet goed tot hun recht. De kans dat je belangrijke dingen vergeet, met betrekking tot je boekhouding, is groot. Werken op deze manier zorgt er ook voor dat je geen optimaal inzicht hebt in hoe je er financieel gezien voor staat. Dan maar een boekhouder inschakelen? Ook dat is niet ideaal, boekhouders zijn duur, voor een gemiddelde zzp’er toch al zo’n €1.200,- per jaar. Dat is veel geld, zeker als je startende zzp’er bent. In dit artikel geven we je 7 tips waar je rekening mee moet houden als je zelf je boekhouding gaat doen.

1 Houd je facturatie op orde

Facturen maken en verstuur kan nog een heel karwei zijn. Je facturen moeten aan allerlei wettelijke regels voldoen. Je moet je facturen op de juiste manier bewaren en ordenen doormiddel van opvolg-nummers. Je wil natuurlijk ook dat je facturen er professioneel uitzien. Wil je gratis professionele facturen versturen? Probeer deze tool eens.

2 Koppel je facturen

Zodra je een factuur verstuurd hebt wil je weten of deze betaald wordt. Je kan natuurlijk iedere dag inloggen op je internet bankieren en al je bijschrijvingen controleren, maar als je veel facturen verstuurd zal dit een tijdsintensief klusje worden. De juiste boekhoudsoftware doet dit klusje voor je. Het enige wat je hoeft te doen is je bankmutaties importeren en de software koppelt je inkomsten aan de juist verkoopfactuur.

3 Doe eenvoudig btw-aangifte

Iets wat veel zzp’ers door een boekhouder laten doen is btw-aangifte. Terwijl je dat als zelfstandig ondernemer ook makkelijk zelf kan doen. Met online boekhoudsoftware kan je met een druk op de knop je btw-aangifte doen. De btw-aangifte kan je dan binnen een paar minuten verzenden naar de Belastingdienst.

4 Open een zakelijke rekening

Je wil als ondernemer natuurlijk zo min mogelijk te spenderen aan je administratie. Een zakelijke rekening zal je veel tijd besparen. Zo hoef je te beoordelen welke transacties zakelijk zijn en welke privé. Koppel je zakelijke rekening aan je administratieprogramma en je boekhouding bij houden is een fluitje van een cent.

5 Houd zakelijk en privé gescheiden

Stel je voor, je koopt een printer die je alleen zakelijk gaat gebruiken, daarnaast koop je ook een nieuwe blender voor privé gebruik. Reken de printer dan af met je zakelijke rekening en de blender met je privé rekening. Op die manier kan je makkelijk je zakelijke inkopen verwerken in je administratie programma en hoef je hier geen ingewikkelde correcties te doen.

6 Weet hoe je er financieel voorstaat

Als ondernemer wil je resultaat zien. Daarom wil je een boekhoudprogramma gebruiken waardoor je snel inzichten krijgt in je financiële situatie. Wat is je omzet? Hoeveel kosten heb ik deze maand gemaakt? Maak ik winst? Allemaal vragen die je met de juiste administratiesoftware met een druk op de knop kan inzien.

7 Ga online boekhouden

Er zijn talloze boekhoudprogramma beschikbaar online. Een van deze programma’s is Vixum. Vixum is speciaal ontwikkeld zodat zzp’er gemakkelijk en goedkoop de gehele administratie zelf kunnen bijhouden. Vixum is zo gemaakt dat je eigenlijk geen fouten kan maken in je boekhouding. Vixum is jouw electronische boekhouder die het meeste werk al voor je doet. Zo bespaar je veel tijd, geld en frustratie. Probeer Vixum nu 14-dagen gratis.

Probeer gratis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.