Time-management tips voor zzp’ers.

Gepubliceerd op 10-11-2020

De telefoon gaat, er komen e-mails binnen en deadlines naderen. Als zzp’er kan het soms lijken alsof het werk nooit stopt. Dit veroorzaakt onrust of stress. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet. Met deze tips is het makkelijker om je tijd als zzp’er te managen en helpt je om zorgeloos te ondernemen.

Maak een planning en houd je hieraan

Alles kost tijd. Of dat nou facturabele werkzaamheden zijn of niet, alles kost tijd en het is dus ook belangrijk dat je voor alles wat je moet doen tijd vrij maakt. Zorg ervoor dat je een idee hebt hoe lang je met bepaalde werkzaamheden bezig bent, dan kan je deze makkelijker plannen. Een andere tip die we je willen meegeven is dat je ervoor moet zorgen dat je plannen zoveel mogelijk hetzelfde blijft week na week. Hierdoor ontwikkel je een ritme en zal alles uiteindelijk veel soepeler gaan. Uit onderzoek blijkt dat je na 30-dagen een nieuwe gewoonte kan ontwikkelen, dus houd je planning een maand vol en het zal je daarna bijna vanzelf af gaan.

Maak lijstjes per dag

Naast dat je natuurlijk naar deadlines toe werkt is het goed om ook per dag lijstjes te maken met wat je wil doen. Zo houd je het behapbaar en overzichtelijk. Als je iets niet af krijgt op die dag, dan is dat helemaal niet erg. Zorg er alleen wel voor dat je lijstjes niet te lang worden.

Neem rust

Als zzp’er ben je waarschijnlijk een workaholic, jij bent je onderneming en wil er alles aan doen om succesvol te zijn. Om dit vol te houden is het goed om rust momenten voor jezelf in te plannen. Hierdoor kan je op moment dat je aan het werk gaat beter en met meer focus presteren. Even achter het scherm vandaan, een klein rondje lopen, dit geeft je nieuwe energie om productief aan de slag te gaan.

Zoek een goede werkplek

Als je het druk hebt en je wil to-do lijst eens flink inkorten dan wil je natuurlijk niet gestoord worden. Zoek daarom een goede werkplek. Het verschilt natuurlijk voor iedereen, de ene is sneller afgeleid dan de ander. Maar over het algemeen is een goede ruimte met goede verlichting en frisse lucht voor iedereen beter. Als er veel mensen om je heen zijn, laat ze dan weten dat ze je de komende uren niet kunnen storen en zet je e-mail notificaties uit. Zo kan jij met volledige focus aan de slag.

Leg werkzaamheden vast

Leg vast hoe lang je met al je werkzaamheden bezig bent. Zowel interne werkzaamheden zoals administratie en acquisitie als facturabele werkzaamheden voor je klanten. Zeker als je voor een afspreken uurtarief werkt is het goed om te weten hoeveel tijd bepaalde dingen je kosten, zo kan je ze in de toekomst makkelijker offreren. Ook voor interne zaken is het goed om te weten hoeveel tijd ze je kosten, zo kan je simpelweg beter plannen.

Met Vixum is het gemakkelijk om al je werkzaamheden te plannen. Je kan agenda’s importeren en gemakkelijk al je uren bijhouden. Probeer Vixum nu gratis uit.

Probeer gratis