Tien tips om productiever te zijn als zzp’er

Gepubliceerd op 06-05-2021

Alles onder controle hebben en een perfecte productiviteit hebben, de droom van een zzp’er. In dit artikel kijken we naar tien manieren om je productiviteit te verhogen en je onderneming de baas te blijven.

Tien tips om productiever te zijn als zzp’er. Alles onder controle hebben en een perfecte productiviteit hebben, de droom van een zzp’er. In dit artikel kijken we naar tien manieren om je productiviteit te verhogen en je onderneming de baas te blijven.

Hoe dan? Door je tijd in te delen in vaste blokken. Plan al je werkzaamheden in in kleine behapbare blokken van onderliggende werkzaamheden.

Door deze aanpak te gebruiken, kun je een overzicht van je dag krijgen, jezelf op het goede spoor houden en uiteindelijk productiever zijn. Het neemt al het giswerk weg en het nadenken over welke taken je nog moet doen. Op die manier concentreer je je alleen op de dingen die er toe doen en verspil je geen tijd. Geen wonder dat het wordt gebruikt door de meest succesvolle ondernemers. Het geeft je meer duidelijkheid, minimaliseert afleidingen en creëert een gevoel van controle.

Daar komen ze dan, de tips die je dagen als zzp’ers productiever maken:

1 Maak een overzicht van de taken die moeten worden uitgevoerd

Vooraf plannen bespaar veel kopzorgen en maakt het uitvoeren taken een stuk eenvoudiger.

Visualiseer je gebruikelijke werkdag en noteer alle taken die je regelmatig doet. Dit lijstje kan er als volgt uitzien:

E-mails beantwoorden Contact leggen potentiële nieuwe klanten Je website updaten Blogposts promoten op sociale media Calls met klanten Nadat je dat allemaal op een rijtje hebt gezet, is het tijd om andere dingen op te schrijven die je elke dag doet, zoals onderweg zijn of eten.

Als je dat eenmaal hebt, is het tijd om het op te splitsen in oppervlakkig en diep werk.

2 Oppervlakkig of diep werk

In de basis zijn er twee soorten taken die je kunt uitvoeren, diep en oppervlakkig werk.

Diep werk is sterk gericht op taken die je helpen doelen te bereiken en die rechtstreeks van invloed zijn op het succes van je bedrijf. Als je een marketeer bent, kan dit content-creatie, marketingautomatisering en het produceren van marketingmateriaal betekenen.

Oppervlakkig werk richt zich op taken die urgent maar niet belangrijk zijn. Dit omvat zaken als reageren op e-mails en andere randzaken.

Als je naar je schema kijkt, moet je ervoor zorgen dat je de meeste tijd aan diep werk besteedt en slechts een klein deel van je tijd aan oppervlakkig werk besteedt.

3 Schat de tijd die nodig is om taken te voltooien

Het schatten van de tijd die elke taak kost, kan erg moeilijk zijn, vooral in het begin. Een gemakkelijke manier om erachter te komen, is door simpelweg met een stopwatch te kijken hoe lang bepaalde werkzaamheden duren. Doe dit een paar keer bij een taak en je weet hoeveel tijd deze taak je gemiddeld kost.

Je moet er ook voor zorgen dat je iets meer tijd toevoegt dan de tijd die de eigenlijke taak in beslag neemt. Dit om te voorkomen dat tijdsblokken verstoort worden door verrassingen.

4 Maak een schema

Je hebt een lijst met taken en je hebt aan elk ervan een tijd toegewezen. Plan deze taken in in je agenda, bijvoorbeeld je agenda in Vixum. Zo heb je de koppeling met je boekhouding direct gemaakt, hier komen we later nog even op terug.

Idealiter zou je het beste zo snel mogelijk aan de slag gaan met de belangrijkste taken. Omdat je in de ochtend de meeste energie en het meeste doorzettingsvermogen hebt.

Het is duidelijk dat sommige taken een vaste plek hebben, zoals lunch of ontbijt - je gaat niet om 5 uur lunchen. Plan deze terugkomende taken ook in in je agenda, zo creëer je routine.

Voorbeeld van een week werkschema in Vixum.

5 Besteed onbelangrijke taken uit

Bekijk je planning en beoordeel welke onbelangrijke taken alleen maar tijd kosten. Nadat je deze hebt geïdentificeerd, kan je een eenvoudige vraag beantwoorden: "Is het mijn tijd waard?" En als het antwoord nee is, moet je ze uitbesteden.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat het maken van posts op sociale media, reageren op reacties en het promoten van posts ongeveer 5 uur per week kost. Dit is veel kostbare tijd, die je waarschijnlijk veel beter kan besteden.

Je zou het sterk in overweging kunnen nemen om deze taken uit te besteden, bijvoorbeeld aan een marketing zzp’er.

Het bespaart tijd en helpt je te concentreren op de dingen die er toe doen. Doe hetzelfde met alle andere onbelangrijke taken zoals het beantwoorden van e-mails of het maken van afspraken.

6 Maak tijd voor pauzes

Door non-stop te werken, kom je nergens en wordt je productiviteit alleen maar lager. Beloon jezelf voor je harde werk met een pauze na elk tijdsblok.

Dit hoeft niet lang te duren. Het kan 10 - 20 minuten duren.

Door pauzes te nemen, blijf je op het goede spoor, heb je een betere motivatie en voel je je minder moe. Zorg er wel voor dat u niet te lang rust, anders riskeert u meer te rusten dan te werken.

7 Gebruik de Pomodoro techniek

Neem niet alleen pauzes na tijdsblokken, maar ook tijdens tijdsblokken.

Stel datje een marketeer bent die een salesfunnel creëert. Dit kan erg lastig zijn omdat je de persona’s van de kopers moet creëren, de juiste funnel moet gebruiken om de ladingspagina op te bouwen en deze moet optimaliseren om zoveel mogelijk verkopen te genereren.

Maar een hele dag non-stop eraan werken is erg ineffectief. Het is veel beter om Pomodoro te gebruiken.

Pomodoro is een methode om je zo productief mogelijk te houden door het werk in kleinere blokken van 25 minuten te verdelen. Na elke sessie heb je een pauze van 5 minuten en ga je verder met werken. Hierdoor werk je 120%, omdat je tijdens het werken het meest gefocust bent. En nadat je na 25 minuten je focus hebt verloren, heb je een pauze waarin je weer oplaadt.

Dit is een kleine toevoeging die een groot verschil kan maken. Als je bijvoorbeeld een tijdsblok hebt waarin je 150 minuten werkt, verdeel het dan in 6 Pomodoro's en krijg dingen sneller gedaan.

Ik garandeer je dat je ondanks de pauzes van 5 minuten meer werk sneller gedaan krijgt.

8 Plan een inhaaldag

Niet elke dag is perfect, en je zult zeker ooit onverwachte situaties tegenkomen. Je kunt het perfecte plan hebben dat telt in situaties als deze. Maar wat als je internetverbinding of elektriciteit weg valt, het komt niet vaak voor, maar kan zeker.

Je loopt ver achter op je schema en er is geen tijd om in te halen.

Precies daarom moet je een dag reserveren om bij te werken. Zo voorkom je dat je gestrest voelt en hoef je zich geen zorgen meer te maken over het missen van deadlines.

En mocht het inhalen van verloren tijd niet nodig zijn, kan je deze dag gebruiken om jezelf te belonen zonder werk. Of gebruiken om nieuwe dingen te ontdekken.

9 Werk aan je ontwikkeling

Je moet er altijd naar streven om je vak te verbeteren en dezelfde hoeveelheid werk sneller gedaan te krijgen. Je kan dat eenvoudig bereiken door vaardigheden te verbeteren met online cursussen.

Ze helpen je de nieuwste trends en methoden te ontdekken om efficiënter te werken.

Zorg ervoor dat je daarvoor tijd in uw schema reserveert en voeg elke week ten minste twee tijdsblokken van 60 minuten toe om te leren.

10 Gebruik de nieuwste technologieën

Technologie beweegt zich in een snel tempo.

Je kunt sneller vooruit komen en een concurrentievoordeel behalen met de juiste nieuwe technologische ontwikkelingen

Stel dat u een marketeer bent die verkoopvoorstellen verstuurt. Als u dat voor al uw klanten handmatig zou doen, zou dat vervelend zijn. Het is veel beter om software voor verkoopvoorstellen te gebruiken en alles te automatiseren. Of wanneer je vooral op uurtarief werkt en je direct vanuit je agenda kan factureren. Beide ontwikkelingen hebben wij geïntegreerd en zelf gecreëerd in Vixum.

Klaar om uw productiviteit op te voeren? Het maximaliseren van de productiviteit en zo effectief mogelijk werken is moeilijk, maar met Vixum hebben we het zo makkelijk mogelijk gemak.

Gebruik Vixum het eerste jaar gratis.

De beste tijd om Vixum te gaan gebruiken is nu.

Probeer gratis