Gepubliceerd op 01-05-2020
Je wilt een eigen bedrijf starten, eindelijk voor jezelf beginnen? In dit artikel gaan we het hebben over alles wat jij moet weten wanneer je een bedrijf gaat starten, of nog specifieker een eenmanszaak. We bespreken drie onderwerpen die jou gaan helpen om van jouw nieuwe onderneming een succes te maken.
Of je nou al jaren met een geweldig idee rondloopt of gaat ondernemen in ene branche die je al heel goed kent, het is altijd goed een bedrijfsplan te schrijven. Hiermee maak je je ideeën concreet en ga je er op een andere manier over nadenken waardoor je wellicht tot nog betere ideeën komt.
Een goed bedrijfsplan bevat een marketingplan en een financieel plan. Het marketingplan is opgebouwd uit vijf onderdelen. Het idee, de markt, een SWOT-analyse, de marketingmix en de doelstellingen die jij wil behalen met je onderneming.
Het idee is de kern van je bedrijfsplan. Hier omschrijf je kort en krachtig wat je gaat doen en waarom je dit gaat doen met jouw onderneming. Hoe korter en krachtiger je jouw idee kan verwoorden hoe makkelijker en concreter de volgende stappen zullen zijn.
De markt. Hier ga je omschrijven hoe de markt voor jouw product of dienst eruit ziet en ontwikkelt Dit doe je op macro-, meso-, en microniveau. Zo krijg je een goed beeld van wat er speelt in de markt waarop jij je binnenkort gaat begeven. Je doelgroep, die zich natuurlijk ook op diezelfde markt bevindt, beschrijf je zo nauwkeurig mogelijk. Wie zijn je (potentiële) klanten precies? Wie zich ook op de markt bevinden zijn je concurrenten. Beschrijf wie ze zijn wat ze doen en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Op welke manier ga jij jezelf onderscheiden.
Een SWOT analyse. Wat is een SWOT analyse? In deze overzichtelijke analyse omschrijf je wat je Strength’s (sterktes) en Weaknesses (zwaktes) zijn. Deze twee punten gaan alleen over jouw bedrijf. Met de informatie die je uit je marktonderzoek hebt gehaald omschrijf je de Oppertunities (kansen) en Threats (bedreigingen), dit gaat over externe invloeden, de markt dus. Doormiddel van een SWOT analyse heb een overzichtelijk beeld van jouw sterktes en kansen en weet je welke bedreigingen en zwaktes je goed in de gaten moet houden.
De marketing mix is het volgende onderdeel van je marketingplan. De marketing mix gaat over de vijf p’s. Product, prijs, plaats, promotie en personeel. De belangrijkste is natuurlijk de p van product. Hierin leg je uit wat je product of dienst is of doet maar ook wat de toegevoegde waarde is voor je klant. Welke problemen lost jouw product of dienst op voor je klant, wat is de uitstraling van jouw product en jouw merk?
Nadat je het product uitvoerig hebt beschreven ga je nadenken over de twee p, prijs. Hierbij omschrijf je voor welke prijs je je product of dienst gaat aanbieden en waarom je voor deze prijs gekozen hebt? Kies je bijvoorbeeld voor een hoge prijs om exclusief te blijven of zet je de prijs heel laag in, een zogenaamde stuntprijs. De prijs zegt veel over het product dat je levert.
De plaats is waar jij je onderneming gaat vestigen. Maar ook via welke plekken je je producten of diensten gaat verkopen? Doe je dit online of in winkels? Ga jij naar je klanten toe, komen ze naar jou toe of ga je naar beurzen? Allemaal vragen waarop je het antwoord onder de p van plaats kan plaatsen.
Hoe ga jij promotie maken voor jouw bedrijf? Via welke kanalen? Online of offline? En wanneer ga je dit doen. De p van promotie wijst eigenlijk voor zich.
De laatste maar niet onbelangrijkste p gaat over het personeel. In het begin zal je nog niet direct personeel gaan aannemen, misschien ben je dat wel helemaal niet van plan. Maar denk er wel over na. Als je andere mensen nodig hebt wat moeten die dan doen en hoe ga je goede mensen vinden?
De doelstelling Bij het formuleren van je doelstelling begin je met je missie te omschrijven. Wie ben ik als ondernemer, wat zijn mijn waarden en hoe wil ik met mijn klanten omgaan. Probeer daarna zo concreet en reeel mogelijk in te schatten hoeveel omzet je bijvoorbeeld in je eerste jaar wil gaan halen. Naast je missie formuleer je je visie, dit is lange termijn. Waar wil jij als ondernemer over 5 of 10 jaar staan. Wat ga je doen om dit te bereiken en te behouden.
Financieel plan Een financieel plan is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsplan. Het is vertaling van jouw idee in cijfers. Jouw idee is incompleet zonder goede onderbouwing in cijfers. Het schrijven van een financieel plan is een blog bericht op zichzelf, daarom zullen we er hier niet te lang bij stil staan. Een goede basis voor een financieel plan voor zzp’ers is onze inkomen bereken tool die je hier kan vinden.
Wanneer je je eigen bedrijf start ga je dit waarschijnlijk doen vanuit een eenmanszaak. Verreweg de meeste bedrijven in Nederland hebben deze rechtsvorm. Het inschrijven van een eenmanszaak is eigenlijk heel eenvoudig. Een aanmelding in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel volstaat. Voor het inschrijven van een eenmanszaak hoef je niet naar een notaris, ook is er geen startkapitaal vereist.
Download ons E-book en leer nog meer over het starten van je eigen onderneming.
Het is iets waar veel startende ondernemers en zzp’ers tegenop zien wanneer ze hun bedrijf starten. Het voeren van administratie. Toch is het een verplichting om je administratie goed op orde te houden. Het komt er op neer dat je relevantie bedrijfsdocumenten moet bewaren. Denk daarbij aan;
Het gaat in veel gevallen om een bewaartermijn van 7 jaar. Als deze contracten of andere documenten na deze periode nog steeds van toepassingen zijn geldt uiteraard een langere bewaartermijn. Daarnaast wordt verwacht dat jij als ondernemer inzicht heeft (en geeft indien noodzakelijk) in je schulden en vorderingen zodat jij weet wat er nog betaald moet worden en hoeveel geld er nog binnen gaat komen.
De wijze van het voeren van een administratie staat vrij, mits er dus het inzicht is in vorderingen en verplichtingen en alles netjes bewaard wordt. De wijze van administreren kan dus per ondernemer verschillen en hangt ook samen met de omvang (en complexiteit) van de verkochte diensten/producten. Je kan je voorstellen dat een ondernemer die handelt in het buitenland een complexere administratie heeft te voeren door internationale in- en verkopen, het regelen, vergoeden en in rekening brengen van transport en het betalen van buitenlandse belastingen, dan een zzp’er die zorg aanbiedt in zijn of haar woonplaats tegen een vast uurtarief en zelf weinig kosten maakt.
Gratis facturen sturen? Gebruik de Vixum facturatie tool.
Vixum is speciaal ontwikkeld zodat startende zzp’ers direct aan de slag kunnen met hun onderneming. Zonder boekhoudkennis kan jij als starter je boekhouding en administratie perfect op orde houden. Werk je vooral dienstverlenend, dan is Vixum helemaal ideaal want dan factureer je eenvoudig en snel vanuit je agenda. Probeer Vixum nu gratis uit.
Wil je meer weten over het starten van je eigen bedrijf? Download hier ons E-Book.