Welkom bij Vixum, leuk dat je hebt aangemeld of op het punt staat om je aan te melden. We hebben Vixum speciaal ontwikkeld voor dienstverlenende zzp’ers die geen zin hebben om veel tijd en geld kwijt te zijn aan randzaken. In dit artikel leggen we je uit welke stappen je als eerst kan doorlopen om snel aan de slag te kunnen met je gloednieuwe Vixum account.
Gepubliceerd op 23-03-2022
Wanneer je voor het eerst inlogt in Vixum is het goed om je eigen gegevens compleet in te vullen. Door dit direct te doen voorkom je dat je later voor verrassingen komt te staan. Klik op het tandwieltje.
Algemene gegevens en persoonlijke voorkeuren. Vervolgens vul je je algemene gegevens aan. Deze gegevens zullen zichtbaar zijn op onder andere je verkoopfacturen. Onder het kopje persoonlijke voorkeuren kan je aangeven hoeveel uren je per week gemiddeld wil werken, dit kan handig zijn voor de urenregistratie ten behoeve van de 1.225 urennorm. Daarnaast kan je aangeven of je vaste vrije dagen hebt en hoevaak je btw-aangifte gaat doen. Standaard staat deze op per kwartaal, dit zal voor de meeste zzp’ers de juiste instelling zijn.
Facturatie instellingen. Het kopje facturatie instellingen is een belangrijke om goed te controleren. Voordat je je eerste factuur gaat versturen, kan je hier het factuur opvolg-nummer aanpassen. Heb je bijvoorbeeld 4 facturen met een ander boekhoudprogramma verzonden, dan kan je hier 5 invullen. Dan kloppen je opvolg-nummers netjes voor de Belastingdienst. Wil je dat je klanten via iDeal kunnen betalen? Dan kan je hier een Mollie API Key plakken, in de begeleidende e-mail van je verkoopfactuur verschijnt dan een iDeal betaalknop zodat je klanten je makkelijker kunnen betalen. Wil je kilometers in rekening gaan brengen bij je klant? Dan kan je hier het standaardtarief voor je kilometer vergoeding invullen. Meestal is dit zo’n €0,19. De onderste functie in dit tabje spreek voor zich, wil je een kopie van de e-mail met je verzonden verkoopfacturen ontvangen, kies hier dan voor “ja”.
Herinneringen en mail templates. Wanneer je een factuur verzonden hebt met Vixum en je nog geen banktransactie hebt gekoppeld aan de factuur, of nog niet hebt aangegeven dat de factuur contant betaald is. Kan Vixum automatisch een herinnering naar je klant sturen. Als jij dat wil. Geeft aan welke betaaltermijn je wil aanhouden voor de controle. Deze betaaltermijn zal ook zichtbaar zijn op je verkoopfacturen. Vervolgens geeft je aan welke termijnen je wil aanhouden voor de twee herinnering en de aanmaningen. Laten we hopen dat je hier geen gebruik van hoeft te maken en dat je klanten netjes betalen. Bij het kopje Mail templates, hebben we al een standaardtekst voor deze e-mail voor je ingevuld. Mocht je deze tekst willen aanpassen, dan kan je dit natuurlijk altijd doen.
Notificatie voorkeuren en Vixum licentie. Wens je wekelijks status updates van jouw Vixum account ontvangen? Geef dat dan hier aan door “ingeschakeld” te selecteren. Bij Vixum licentie kan je jouw account beheren, upgraden of je Vixum abonnement annuleren.
Als je deze stappen hebt doorlopen ga je terug naar het dashboard, door bovenin de pagina op terug te klikken. Vervolgens klik je op het meest rechter icoontje, bij een nieuw account is dit het silhouet van mannetjes, op plek van het Vixum logo op de afbeelding hieronder.
Op deze pagina kan je een profielfoto uploaden, je wachtwoord wijzigen door op het tandwieltje te klikken en de tweestapsverificatie aan of uitschakelen.
Nu is je Vixum account klaar voor gebruik. Wil je direct door een mooie factuur lay-out opmaken? Klik dan hier.