Wat ben ik waard? Een vraag die veel zzp’ers bij ons neerleggen. Het bepalen van een goed uurtarief is voor veel zelfstandigen een dilemma. Een te hoog uurtarief schrikt af, een te laag uurtarief betaalt niet alle rekeningen. Een goede prijs voor jouw diensten is echter van cruciaal belang.
Gepubliceerd op 14-10-2019
Wij merken dat veel zzp’ers (in spe) het lastig vinden om een bepaalde prijs te vragen voor hun diensten. Sommige ondernemers voeren zelfs eerste opdrachten voor niets uit, omdat er twijfel is om een bepaald bedrag te vragen. Ondanks dat dit natuurlijk geen houdbare situatie is, je wil natuurlijk wel wat verdienen, kan het je ook helpen om zo een beter uurtarief te bepalen. Je eerste paar klanten helpen voor een zacht prijsje kan daarentegen wel een goed idee zijn.
Wanneer je je eerste klanten voor een “vriendenprijsje” helpt, kan je hier veel leren. In ruil voor een lage prijs kan je bijvoorbeeld feedback vragen over hoe ze de samenwerking vonden, wat je in het vervolg beter kan doen en wat een reeële prijs is voor de geleverde diensten. Ook kan je op deze manier een paar succesverhalen en reviews verzamelen.
Veel zzp’ers starten hun onderneming uit liefde, passie voor het werk of vanuit een drang om het anders en beter te doen. Geld verdienen komt in eerste instantie op de tweede plek. Een goed verdienmodel en dus een goed tarief is echter wel een levensader voor een gezonde onderneming. In onze bereken-tool hebben we het voor (startende) zzp’ers zo eenvoudig mogelijk proberen te maken om een goed uurtarief te bepalen.
In deze tool houden we namelijk rekening met oudedagsreserves, sparen voor buffers, startersaftrek en meer. Echter, als je via onze uurtarief berekening een goed tarief hebt berekend is het goed om dit alsnog te toetsen.
Op het moment dat jij een goed uurtarief in gedachte hebt is het van belang om te kijken of dit een goede prijs is in de markt waar jij je gaat begeven. Je wilt namelijk niet jezelf in de vingers snijden door een te laag tarief te vragen, of opdrachten mislopen omdat jouw uurtarief veel hoger is dan dat van de concurrentie. Ga daarom eens kijken wat voor een tarieven jouw concurrenten rekenen en misschien nog wel belangrijker, probeer er achter te komen wat jouw doelgroep wil en kan betalen.
Voorbeeld: je gaat als kapper aan de slag met als doelgroep inwoners van een woonwijk met eengezinswoningen, een marktconforme prijs is dan waarschijnlijk een goede prijs. Maar ga je als luxe kapper aan de slag voor artiesten en andere welgestelden, dan zal een marktconform tarief vermoedelijk te laag zijn.
Uurtarief bereken? Gebruik onze bereken-tool.